SSHL elevers egna Draknäste

Dragons’ Den, på svenska kallad Draknästet, är ett populärt TV-program där förhoppningsfulla uppfinnare och småföretagare hoppas hitta investerare bland ett antal ”drakar” med stinn plånbok. Under några veckor runt sportlovet har eleverna i EK 19 skapat en säljande affärsidé i ett samarbetsprojekt mellan företagsekonomi och engelska. Klassen arbetade i grupper om fem och de kreativa idéerna flödade. Från food trucks till bl a appar för kläd- eller matbeställning. Presentationerna gjordes på engelska och drakarna, bestående av lärare i ekonomi och engelska, var i de flesta fall villiga att lätta på plånboken. Oavsett affärsidé var drakarna mycket imponerade av elevernas kreativitet och övertygande presentationer och eleverna själva tyckte att det var ett roligt och givande sätt att blanda teori och praktik. Eleverna på bilden hade en affärsidé, ett ”assault band” för alla som oroliga för att någon försöker lägga droger i en drink ute på krogen. På armbandet finns en berlock som när den doppas i drinken avslöjar om den skulle vara spetsad med droger. Fr v Ida Eriksson, Tilda Söderberg, Hugo Fröberg Bengtsson, Andreas Johnson, Jens Wirdenius.